torstai 9. syyskuuta 2010

Taas kohti Lissabonia

Tyypillisiä Portolaisia yhdenikkunan taloja
Porton rantaa linja-auton ikkunasta kuvattuna

Torstai aamuna lähdettiin ajelemaan takaisin kohti Lissabonia. Kaikki tuli ajoissa autoon ja päästiin matkaan kymmenen aikoihin. Autossa oli aika hiljaista Coimbraan asti jossa mentiin syömään lounasta kalaravintolaan, tarjolla oli kuivatusta suolakalasta tehtyä ruokaa. Mun mielestä se oli aika hyvää, joskin kovin suolaista. Uskon kyllä, että porukasta useampikin jäi nälkäiseksi,  mm Kimmo.

Lounaan jälkeen nopea visiitti ostoskeskukseen ja sen jälkeen taas matka jatkui. Viini oli saanut ihmiset vauhdikkaammalle päälle ja autossa oli aikamoista sorinaa ja naurua.

Perille tultiin viiden aikoihin, nopeasti tavarat huoneeseen ja sitten lähdettiin Kimmon kanssa Corte Inglesiaan shoppailemaan. Ei me kyllä saatu ostettua kuin muutama suklaalevy vaikka alennusmyynnit oli menossa. Yritettiin sitten etsiä brasilialaista ravintolaa josta olisi saanut niitä hyviä grillivartaita, mutta ei löytynyt. Nälkäisenä jouduttiin odottelemaan hotellinillallista.

näkymä hotellin ikkunasta
Käytiin sitten vielä kävelyllä ja nauttimassa viimeiset sangriat. Liikkeellä oli valtavasti kauniita ihmisiä, oli nimittäin muodinyö ja muotiliikkeet, siis nää kaikki huippumuotiliikkeet oli auki koko yön.  Tarjolla oli shampanjaa ja muotinäytöksiä.

Ajoissa nukkumaan kun aamulla oli aikainen herätys, kotimatka alkaa.....ja loma on loppu :(

keskiviikko 8. syyskuuta 2010

Keskiviikko 8.9 Douro

Kymmenen aikoihin saatiin auto hotellille. Yhdeksän hengen tila-auto 140 euroa/pv, siihen sitten vakuutukset päälle. Meitä lähti Veka, Anita, Sauli, Riitta, minä ja Kimmo oli kuskina.
Matkaa oli alle 100 km, mutta tietöiden takia jouduttiin vähän kiertelemään ja matkaan kului aikaa reilu 1,5 tuntia.  Tottahan me pysähdyttiin kerran kahville, Veka ja Sauli joivat talon viiniä jälkiruokakulhoista. Paksua kuin häränveri ja makeaa kuin mummummehu, näin pojat kuvailivat sitä :)

Tie oli inhottavan mutkaista, mutta kun piti ikkunat auki niin se sujui aika hyvin. Matkalla näkyi muutamia alueita joissa oli ollut metsäpaloja, tosin tänä vuonna niitä on ollut yllättävän vähän.

Perillä mentiin ensimmäiseksi syömään, valittiin lounaspaikaksi viinitila Pacheca. Mä tilasin grillattuja lampaankyljyksiä ja voi taivas kun oli hyviä, en muista milloinka viimeksi olisin niin hyvää ruokaa syönyt. Jälkiruuaksi vielä Maailman parasta (niin luki menussa) suklaakakkua pistaasijäätelön ja vadelmahillon kera. Hyvää sekin! Niin ja viini, ah :) Käytiin ruoan päälle vielä tilan viinikaupassakin, mutta oli sen verran tyyriitä ettei nyt ostettu, oon maistellut niitä jo ennekin. Viime kerralla Kimmo osti kolmen litran pulloja muutaman.
Maisteltiin vielä puutarhassa tuoreita viikunoita suoraan puusta...taivaallisia!

www.quintapacheaca.com/

Tämä jäi lampaankyljyksistä
Maailman parasta suklaakakkua
Ajeltiin sitten eteenpäin ja ihailtiin maisemia, noustiin ylös kohti Sandemanin viinitilaa ja tottahan toki miesten piti päästä käymään kaupassakin.

Olisiko nämä jo valmiita poimittavaksi
Sandeman is The Sandeman

tiistai 7. syyskuuta 2010

Tiistai Portossa

Päivä alkoi kiertoajelulla Portossa, onneksi mentiin linja-autolla koska vettä satoi kaatamalla. Välillä ei nähnyt eteensäkään. Meillä oli englanninkielinen opas; vanha rouva joka oli "anteeksi että olen olemassa tyyppiä", puhuikin niin hitaasti, ettei jaksanut odottaa lausetta loppuun asti.....
 No, mä onneksi oon nähnyt Porton ennenkin ja kyllä se sadekin loppui ennen kierrosta!

Pieni sadekuuro.....
Seinätaidetta Estacao de Sao Benton lipunmyyntisalissa
Barokkityylinen Torre dos Clérigos oli pitkään Portugalin korkeinrakennus

Upeita rautakoristeita, tyypillistä Portoa

Auringon tultua esiin oltiinkin sillan toisella puolella eli Vila Nova de Gaiassa ja saatiin siirtyä linja-autosta jokilaivaan. Käytiin pienellä jokiajelulla pitkin Dourojokea, josta oli upeat näkymät. Risteily kesti vaan tunnin ja oli täysin kuiva vaikka viinikaupungissa oltiinkin...

Vila Nova de Gaia
Porto, Ribeira
Rautasilta joka yhdistää kaupungit, voit ylittää sen joka ala- tai yläkautta

Jokiristeilyn jälkeen syötiin nopeasti hamppparit, no taisi siinä yksi kannu sangriaakin mennä, ja sitten oli vuorossa tutustuminen Sandemanin viinimakasiiniin. Maisteltiin lopuksi vielä portiviiniä sekä valkoista että punaista ja täytyy sanoa, että aika hyvää oli. Ihan toista, kun se 4 euron portviini jota Kimmo mulle aina Figueirasissa tyrkytti. Sen mielestä se kun oli niiiin hyvää.

Maistiaisten jälkeen osa porukasta lähti linja-autolla hotellille, mutta osa siirtyi katselemaan jokimaisemaan lintuperspektiiviissä. Noustiin kiskojunalla/hissillä ylös sillalle ja sieltä avautuikin huikeat näkymät. Olisin jo viimeksi halunnut käydä siellä, mutta kun meillä oli koirat mukana eikä ne ressukat uskaltaneet tulla sinne.

Hissillä ylös kohti siltaa
Kukkien peittämiä kattoja....
Veneitä Vila Nova de Gaian rannalla
Näkymä Portoon
Suunta kohti merta
ja sitten kohti sisämaata

Illallinen syötiin Ribeirassa olevassa ravintolassa, taas hyvää possua! Ravintola oli kotoisa ja tarjolla oli myös elävää musiikkia. Päivä oli kuitenkin ollut sen verran rankka ja seuraavana päivänä oli tarkoitus lähteä autolla Douroon, joten me palattiin jo yhdentoista aikoihin kiltisti takaisin hotellille .

maanantai 6. syyskuuta 2010

Kohti Portoa

Aamulla laukut pakattuina linja-autoon ja matka kohti Figuera da Foziin. Mentiin ensin vierailulle Celbin tehtaalle, jossa Kimmo oli vuosi sitten töissä. Tehdaskierroksen jälkeen mentiin syömään lähelle rantaa. Tarjolla oli maukasta kasviskeittoa, uuniporsasta perunoiden ja salaatin kera, päälle jälkäriä, kahvia ja Mascheiraa. Ja kaikki alas talonviinin avulla:) Hinta ei päätä huimannut, koko porukka kuskeineen päivineen söi 231 eurolla.

Lounasravintola

Vatsat pullollaan suunnattiin Atlannin aaltoihin, tai kaikki ne jotka uskalsivat. Merivesi oli reilusti alle 20 astetta ja aallokko melko kova.

Lepyteltiin sitten kuskia kolehdilla, kun jouduttiin käyttämään linja-autoa pukukoppina...... Siivoamaanhan se siitä joutui! No sillä oli muutama tunti aikaa siivoilla, kun me mentiin Rolls baariin iltapäivätansseihin. Se on Antin (= Kimmon pomo Portugalin keikalla) vaimon omistama baari. Juotiin sitten urakalla sangriaa, olutta, mojitoksia, caipiroskaa. Kimmo toimi tiskijukkana ja lattialla oli vilskettä. Sitten olikin jo aika palata linja-autoon ja jatkaa matkaa kohti Portoa.

Meille oli varattu huoneet Hotelli Bessasta joka olikin tosi upea hotelli. Todella siistit ja tilavat huoneet. Aamupala oli herkullinen; ihania leipiä, kakkuja, leikkeleitä, munakkaita, makkaroita, tuoreita valmiiksi kuorittuja hedelmiä ja vastapuristettua tuoremehua, lättyjä mustikkahillon ja kermavaahdon kera, cavaa ja käsintehtyjä tryffeleitä. Kyllä kelpasi :)

Syötiin illallinen hotellissa ja lähdettiin sitten Vekan, Anitan, Saulin ja Riitan kanssa taksilla Ribeiraan. Eli rautasillan alapuolella olevalle alueelle. Siellä on menoa iltaisin, niin kuin oli nytkin. Istuttiin muutaman sangria kannun verran ja palattiin sitten takaisin hotelliin ja nukkumaan.

sunnuntai 5. syyskuuta 2010

Sintra,Cabo da Roca

Sunnuntaina  lähdettiin (pienemmällä porukalla) heti aamupalan jälkeen junalla kohti Sintraa. Ostettiin juna-asemalta koko päivän lippu, sillä sai matkustaa junalla ja linja-autolla Lissabonista Sintraan ja Cascaisiin ja takaisin.
Palacio Nacional De Sintra
Junamatka kesti noin 40 minuuttia, matka ei ollut pitkä, mutta pysähdyttiin jokaiselle asemalle.  Pyörittiin vähän Sintran keskustassa ja sitten hypättiin linja-autoon joka vei meidät Palacio da Penaan. Sintrassa on useampi linna, mutta koska aikaa oli rajoitetusti me päätettiin tutustua siihen komeimpaan (?).  Linna on rakennettu 1800 -luvun lopulla kuninkaan kesäpaikaksi, mutta linnassa oleva kappeli on 1300-luvulta. Linna on kuin 1001 yön sadusta, siellä oli upeita kylpyhuoneita suihkuineen päivineen. Vessanpöntötkin oli taitavasti kuvioituja. Katot ja seinät hienosti koristeltuja. Harmi vaan kun sisältä ei saanut ottaa valokuvia! Ulkoseinissä oli komeita kaiverruksia ja laattoja, puhumattakaan upeasta näköalasta joka linnan parvekkeilta avautui.
Palácio Nacional Da Pena
Kappelin ikkunalasi taide.

Palatsin upea puisto jäi meiltä kiertämättä, jotakin jäi siis vielä seuraavaan kertaan...
Siis linja-autoon ja takasin keskustaan. Pizza Hutissa syötiin vähän reilummasti pizzaa. Tilattiin isoja pizzoja ja perhepizzoja vähän jokaiselle :) No kaikki tuli syötyä! Veka tosin oli sitä mieltä, että pizzan syönti jää nyt tähän.....ainakin vähäksi aikaa.

Jatkettiin sitten linja-autolla matkaa kohti mannereuroopan läntisintä kohtaa Cabo Da Rocaa. Linja-auto kyyti oli aika hurjaa, kuski ei säästellyt kaasujalkaa ja tie mutkitteli aikalailla.
Oksennusta pidätellen päästiin perille!

Paikka oli tosi upea, 140 metrin pudotus suoraan mereen. Ja meri kuohui turkoosin värisenä!

perjantai 3. syyskuuta 2010

Portugali

Lähdettiin matkaan 2.9 eli meidän hääpäivänä.  Silloin tuli täyteen 27 v. yhteiseloa..... tai oltiinhan me muutama vuosi sitä ennen jo asuttu yhdessä.
 Oli ihanaa päästä Portugaliin takaisin, oli kuin olis tullut kotiin!
Me oltiin matkassa Paperiliiton osasto 52 kanssa, eli meitä oli kaiken kaikkiaan 32.  Lennettiin Lissaboniin  ja jäätiin sinne muutamaksi päiväksi.
Ekana iltana käytiin illallisella ja sitten istuskeltiin terasseilla maistellen sangriaa ja caipirinhaa. Oli lämmintä ja rauhallista.

Aamulla reippaana ylös ja tutstumaan kaupunkiin. Ostettiin parin päivän liput metro-ratikka-linja-auto. Lipun hinta oli 7 euroa/1 pv ja 8 euroa /2 pv.  Kierreltiin sitten kaupunkia niillä ihanilla vanhoilla raitiovaunuilla. Ne on käteviä laitteita, päätepysäkillä kuski irrottaa ratin ja vie sen toiseen päähän, matkalla se kääntää kaikki penkin toisinpäin ja niin matka taas jatkuu pitkin kapeita ja mäkisiä kujia. Raitiovaunu numero 28:lla näkee parhaiten kaupunkia ja se olikin yleensä turisteja pullollaan.

Linnoitusmainen katedraali Sé Alfaman kaupunginosassa
    Miradouro  (= näköalapaikka) Alfamassa
  Upeita azulelaattoja

Iltapäivällä meillä alkoi yhteinen kiertoajelu, käytiin Alfamassa ja Belemissä.
Maisteltiin taas niitä kuuluisia salaisella reseptillä tehyjä leivoksia . Oli herkullisia!

"Pastel de Nata"

Torre de Belém

Osasto 52 maailmankartalla

Jouduttiin aikamoiseen liikenne ruuhkaan paluumatkalla ja viiden minuutin siisteytymisen jälkeen lähti toinen linja-auto jo viemään meitä "Lentävään porsaaseen" eli Tromba Rijaan. Se on tyypillistä Portugalilaista ruokaa tarjoava buffetravintola. Ruoka oli hyvää, maisteltiin kalaa ja muita mereneläviä, kania ym. Siihen päälle jälkiruokia ja juustoja, viinin ja portviinin kanssa. Lopuksi vielä kahvia ja Mascheiraa sitä Portugalilaista brandya (= pahaa).

4.9 eli lauantaina lähdettiin heti aamusta raitiovaunulla numero 28 kohti Claraa, jossa oli kirputori/antiikkimarkinnat. Siellä olis ollut yhtä sun toista ostettavaa, harmi vaan kun niitä ei viitsinyt  lähteä raahaaman.

aarteita myyntipöydissä

Torilta sitten jatkettiin matkaa Castelo De Sao Jorgeen josta on upeat näkymät kaupunkiin ja joelle.

Eiffelin oppipojan suunnittelema näköalahissi.
llalla oli sitten vuorossa Fadoesitys illallisineen. Ravintolan nimi oli Luso ja sen on fadolaulajan omistama ravintola. Fadolaulajia oli kaiken kaikkiaan neljä, kaksi miestä ja kaksi naista. Miehet lauloi upeasti! Laulujen välissä oli kansantanssiesityksiä, olin kyllä aika pettynyt kun tanssijoilla ei ollut kukkaruukkuja pään päällä. Figuerasissa nimittäin nähtiin aika montakin esitystä ja naiset tanssi aina kukkaruukut päässä.
Esityksen jälkeen meinattiin jäädä sinne Barroon istumaan iltaa, mutta meno tuntui näin keski-ikäisille vähän liian rajulta. Hasista kaupiteltiin joka puolella, ja päänsä olis saanut sekaisin jo pelkästä hajusta. Hasisksen poltto ja hallussapito ei ymmärtääkseni ole rikos Portugalissa vaikka myynti onkin.