keskiviikko 14. kesäkuuta 2006

Salvador Dali

Aamulla herättiin auringonpaisteeseen, tulossa oli taas kuuma päivä. Vähän väsytti yöllisen ilotulituksen jälkeen.... Hotellin aamupalalla oltiin ainoa heteropari :D

Aamupalan jälkeen pakattiin mopo ja suunnattiin pyörä kohti Figueresta.  Irmeli ehdotti meille paluuta moottoritielle ja parinkymmenen kilomeriä pidempää lenkkiä... Me kuitenkin ajateltiin ihan omilla aivoilla ja päätettiin mennä suorintatietä läpi Barcelonan ja aamuruuhkan.  Eli kesti jonkin aikaa, että pääsiin kunnolla matkaan. Mopo oli kovilla siinä helteessä madellessa!

No, Irmeli hyväksyi meidän valinnan ja ohjas meidät kiltisti perille Salvador Dalin museoon. Paikka oli aivan uskomaton ja todella näkemisen arvoinen.  Jo itse rakennus oli upea.  Suosittelen kaikille jotka sielläpäin liikkuu!

Teatro-Museu Salvador Dali

"Mae Westin huulet"-sohva

Merelle alasti katsova Gala, joka 20 m päästä on muuttunut Abraham Lincolnin muotokuvaksi (1975)

Väkeä oli valtavasti ja kierreltiinkin suht reippaasti museon läpi. Istuttiin hetki terassilla ja haukattiin vähän suolapalaa. Ja matka kohti Ranskaa alkaa....

Iltapäivällä saavuttiin Millaun kylään ja nähtiin/ajettiin maailman korkein riippusilta. Näky oli mahtava! Muutenkin maisemat oli upeat; jyrkkiä mäkijä, rotkoja ja laaksoja. Korkein kohta oli 800 m ja jyrkin lasku 7%. Kaiken lisäksi ihania ranskalaisia kivitaloja.

Millaun silta

Pituus 2 460 m
Leveys 32 m
Korkeus 343 m
Liikenne päivässä 11 912 autoa (2006)
Avattu liikenteelle 14. joulukuuta 2004
Tullimaksu 5,40€ - 7,00€ henkilöautolta
Millaun maasilta (ransk. le Viaduc de Millau) on vinoköysisilta, joka ylittää Tarn-joen laakson lähellä Millauta eteläisessä Ranskassa Aveyron'n departementissa. Sillan suunnitteli Norman Foster yhteistyössä ranskalaisen siltainsinöörin Michel Virlogeuxin kanssa. Millaun maasilta on maailman korkein ajoneuvoilla ylitettävä silta. Sillan korkein kohta yltää 343 metriin – hiukan korkeammalle kuin Eiffelin torni, Empire State Building on vain 38 metriä korkeampi. Viralliset avajaiset olivat 14. joulukuuta 2004, liikenteelle silta avattiin kaksi päivää myöhemmin. Silta on osa A75 moottoritietä, joka yhdistää Clermont-Ferrandin Pézenas'n.
Hotelli Tourtelista saimma halvan yösijan; 55 euroa aamupalalla. Huone ei tosin ollut häävin suuri, toisen piti olla sängyn päällä kun toinen liikkui. Hotelliin ei muuten sitten saa tuoda lemmikkieläimiä!!! Respassa vanha rouva kysyi meiltä monta kertaan onko meillä koiraa. Yritettiin selittää, että ollaan moottoripyörällä liikkeellä joten ei ole koiraa.... useamman kerran. Kun vanharouva vihdoin uskoi, ettei meillä todellakaan ole koiraan, niin sanoi" täällä ei saa tupakoida". Kerrottiin, että me ei tupakoida - rouva siihen "tulee sakkoa, jos tupakoitte!"

Hotel Tourtel, meidän huone oikealla ylhäällä.
Illalla käytiin kävelemässä ja ihastelemassa paikkoja. Syötiin hyvä illallinen; salaattia, lasagnea, omenapiirakkaa + kannu viiniä 24 euroa yhteensä kahdelta. Halpaa ja hyvää!!!

Päivän kilometrit 550, bensa 40 euroa.